Khamis, 17 Mei 2012

luahan kecil dari insan kamil!!!


aku paling benci dengan manusia yang suka bercakap tentang hal yang dia tak tahu dan selepas itu sampaikan cerita tak berasas kepada orang yang tak tahu apa-apa...
senang cerita,dok canangkan kepada orang ketiga cerita yang 100% tak betul...
paling menambah sedap dalam cerita itu bagitau aku nampak kurang ajar bercakap dengan suami dengan memanggil wan panggilan "awak"...
lagi satu,aku tak keluar makan tengahari sebab aku orang kl dan semestinya tidak campur urusan orang lain...
apa kejadahnya fakta bodoh ini...
aku tak ada masalah dengan orang begini walaupun aku sendiri tak tahu kenapa dia tak bertegur dengan aku...
dan aku langsung tak pernah terlintas di hati memburukkan orang begini meskipun banyak cerita pasal dia aku tahu...
selantang-lantang mulut aku ini tidaklah sampai aku hendak jaja cerita orang lain...
yang membuatkan aku bengang adalah di mana aku bermasalah dengan orang lain dan kenapa dia yang terlebih rasa...
seperkara lain yang dia dok canang spekulasi bodoh itu kepada orang ketiga yang tak tahu apa-apa itu apa halnya...
perkara ini aku ketahui bilamana orang ketiga itu mahu mendengarkan penjelasan dari mulut aku sendiri...
hati aku sejuk dimana sebelum bertanya orang ketiga meminta maaf...
bagus pendekatan orang yang kuanggap sebagai kakak..
sudah tak ada cerita lain ke yang mahu berbual...
sampaikan aku tak makan tengahari jadi bahan gosipan...
memang menyirap aku jumaat lepas...
mahu rasanya lempang muka dia dan terus pergi sahaja...

dari aku bujang lagi kata-kata dia memang sungguh tak membina...
nasihat yang langsung tidak boleh pakai...
aku ingat lagi kata dia yang aku harus jaga badan dan muka,jika tidak laki aku akan carilain...
peh...berani kenyataan itu keluar dari mulut dia...
janganlah dok samakan kehidupan rumahtangga orang lain dengan apa yang kau pernah lalui...
sepatutnya ucapankanlah kata-kata peransang ataupun berbaur nasihat...
apa dia ingat semua suami seperti itukah?
baru beberapa bulan kahwin laki sudah ada perempuan lain...
bergaduh sesama sendiri melibatkan keluarga sendiri dan mentua...
walaupun aku tak tahu keseluruhan cerita tapi dari tingkah laku dia aku boleh agak...
pernah juga aku ternampak dia menangis...
tapi tidak pernah sekali aku mahu masuk campur...
cermin diri terlebih dahulu sebelum memperkatakan tentang hal orang...
ikut suka hati kamilah mahu mencorakkan rumahtangga yang akan dibina...
aku percaya jika niat berkahwin kerana Allah pasti tiada apa-apa masalah...
ranjau dalam hidup berkelamin memang akan ada...
terpulang pada pasangan itu sendiri menanganinya...
semua ketentuan datangnya dari Yang Maha Esa...
lakukan segala dengan terbaik selepas itu berdoa dan akhir sekali bertawakal sahaja...
itukan konsep yang dianjurkan oleh Islam..

banyak sebenarnya benda yang menyakitkan hati bila bercakap pasal dia...
cuma aku ini bukan manusia yang mahu keruhkan keadaan...
berdiam diri itu lebih baik...
walaulah ketika mengandung prestasi kedatangan aku agak teruk...
tak pernah terlintas di hati meniru tandatangan bos...
7 kali punch kad aku merah ye...
aku jumpa bos dan terangkan sebabnya...
sama ada bos mahu percaya atau sebaliknya itu terpulang...

syukur Alhamdullilah sepanjang melayari bahtera rumahtangga tiada perkara yang merunsingkan aku...
masing-masing tahu tanggungjawab...
kekurangan yang ada dari hari ke hari diperbaiki...
selalu aku tanamkan dalam diri bila bekerja fokus terhadap tugas di pejabat...
hal-hal pejabat tidak pernah aku bawa ke rumah...
hari-hari yang dilalui walaupun rutin hariannya sama tetap menggembirakan...
setakat ini memang sangat-sangat aku berterima kasih kepada Tuhan...

terkadang orang membuat andaian yang salah apabila seorang isteri tidak memanggil suaminya "abang"...
sedangkan sang suami tiada langsung ambil kisah tentang hal ini...
tidak pernah disuarakan isu yang dianggap remeh...
perilaku kami yang tampak seolah-olah seperti orang belum berkahwin mengundang rasa kagum teman-teman sebenarnya...
ini kisah benar okie...
kami masih mengekalkan momentum perlakuan,percakapan,minat dan aktiviti ketika belum bernikah dulu...
harus diingatkan setiap pasangan suami isteri ada cara mereka yang tersendiri...
asalkan masing-masing tahu batasan tiada salah pun...
perlukah setiap kemesraan itu ditonjolkan di mata umum...?
salahkah kami bermesra dengan acuan yang amat kami senangi...
selagi suami cara itu mendapat redha suami itu tidak menjadi hal okie...

wan tahu bagaimana sikap,cara dan tingkah laku aku...
aku tahu bagaimana mengimbangi hubungan kami di khalayak umum,rumah dan kamar beradu...
tak perlu pertikaikan cara orang lain andai di mata nampak seperti tidak menghormati sang suami...
usah terlalu mencari kesalahan orang sedangkan kita masih belum mencapai piawaian seorang isteri solehah...
aku masih belajar dan akan terus belajar...
tolong fahami cara dan norma kehidupan orang lain...
jika tampak aku seperti bersosial sila pandang dari pelbagai sudut...
sosial yang bagaimana itu yang dikatakan seorang isteri yang tidak taat suami...
adakah aku minum,merokok atau merewang di kelab-kelab pada waktu malam...?
jenis aku memang suka berkawan dari semenjak bujang lagi...
aku mengaku aku sangat suka lepak di kedai mamak sambil berborak dengan kawan-kawan...
jika tidak ditemani wan,haruslah ada adik ataupun teman sejenis...
percampuran antara laki-laki dan perempuan yang dianggap kawan perlulah dikhalayak ramai dan bukannya berborak secara berduaan...
itu sah-sah salah di sisi agama ataupun masyarakat...
perkahwinan tidak pernah menghalang pasangan itu melakukan apa yang pernah dilakukan semasa bujang asalkan ada limitnya...

aku sedar masa tidak akan berulang kembali...
aku punyai anak yang perlu diberi contoh yang baik...
dan aku bukanlah jahil sehingga perkara demikian tidak diberi keutamaan...
hidup dalam dunia ini sangat mudah...
cuma stigma mentaliti orang melayu yang banyak sangat pantang larangnya...
Tuhan bagi akal jadi kita tahu mana yang baik atau buruk...
kena ingat bahawasanya manusia itu berubah-ubah...
kita tidak tahu pengakhiran nafas terakhir kita bagaimana...
jadi jika mahu beramal pun pandanglah dari sudut positif...
kondem mengondem bukan budaya Islam...

kesimpulannya,jangan suka cari silap orang...
karmanya akan berpatah balik kepada kita...
aku dulu pun pernah melakukan kesilapan...
namun aku bersyukur Tuhan tunjukkan jalan...
walaupun masih banyak kepincangan di sana sini sekurang-kurangnya aku belajar baikinya...


masih bahagia dan berharap bahagia itu akan kekal hingga hujung nyawa...
Amin!!

2 ulasan:

wanie berkata...

teruknya orang macam tue.lu jgn amik port.lu wat hal lu.gua sokong lu sentiasa.

Tanpa Nama berkata...

macam ku kenal orang ini..wakakaka