Selasa, 24 Julai 2012

sebab napa rajin memasak kini!!!




dari zaman anak dara sampailah sudah berkahwin ilmu memasak aku zero ye...
aku cuma tahu masak yang goreng-goreng saja...
lain-lain resepi aku malas mahu ambil tahu...
malahan ketika baru kahwin pun tiada langsung niat aku untuk belajar memasak...
wan pula tidak pernah langsung menyentuh hal ini...
jadinya aku beranggapan dia memang jenis tak kisah...
bila aku mengandung lagilah hati benci pada bau-bau masakan...
aku ingat lagi ketika mahu menjamu makanan masakan sendiri aku boleh muntah...
bukan sekali malah berkali-kali...
makanya selama mengandung aku gantung kuali dan sudip,hahahhahaha....

mood memasak aku datang secara spontan...
bila waktunya aku sendiri kurang pasti...
yang jelas semasa 3 bulan berpantang barulah roh memasak meresap ke tubuh aku:)...
aku mulakan dengan resepi yang mudah...
boleh dikatakan hari-hari aku search internet untuk mencari ilham...
bila sudah faham terus aku telefon wan belikan bahan-bahan mentah...
minat itu semakin bercambah bilamana iqi berumur 6 bulan...
kenalah masak solid food yang berkhasiat...
bahkan tiba-tiba aku menjadi begitu gembira dan berkeyakinan mahu ke dapur...
rujukan terbaik aku adalah laman web MYRESEPI.COM.MY...
namun tidaklah setiap hari aku memasak...
selalunya aku akan tetapkan 3 kali seminggu memasak...
tapi menu untuk iqi memang hari-hari aku sediakan....
kadang-kadang aku telefon emak untuk bertanya hal-hal masakan...
bayangkan mula-mula ke dapur aku minta resepi buat sardin kat dia...
tergelak besar emak tatkala mendengarnya...
em....memori manis okie!!!

bulan puasa ini aku berazam mahu memasak setiap hujung minggu...
hari biasa bergantung pada situasi...
tak kisahlah seringkas mana hidangan itu asalkan ikhlas...
emak pesan air tangan isteri adalah istimewa...
belajar dan terus belajarlah menimba ilmu masakan...
pada aku pula memasak biarlah dari hati...
tak banyak hidangan pun takpe janji perut kenyang...
sampai bila mahu menggunakan alasan tidak biasa ke dapur...
seronok nikmatnya memasak ini hanya empunya diri yang tahu...
lebih-lebih lagi bilamana sang suami dan anak makan sampai habis...
tergambar seri pada wajah tukang masak...
betul tak????


notakaki:foto di atas juga punca kerajinan memasak...senang sangat pakai alat ini...
marilah mencuba!!!

Tiada ulasan: