Jumaat, 13 Julai 2012

jumaat yang berbahagia!!!


malam ini baru terhegeh-hegeh mahu mendeko rumah...
ala hiasa biasa-biasa saja...
tiada yang istimewa...
makanan telah aku pastikan sampai sebelum jam 1.00 tengahari...
jemputan seminggu lepas telah dijemput...
rasanya tiada apa lagi yang tinggal...
cuma menanti harinya saja...

lagi seminggu kita akan berpuasa...
aku harapkan puasa kali ini aku temui ketenangan...
gembira rasanya bila berjumpa ramadhan...
tak sabar sebenarnya...
inilah kali pertama rasanya aku dapat berpuasa penuh dengan wan...
tahun lepas aku masih dalam pantang...
tumpuan dan perhatian sepenuhnya ditumpahkan pada orang baru...
jadi besar impian aku untuk berpuasa bersama-sama kali ini...

rasanya tiada apa yang penting berlaku minggu ini...
cuma acara majlis hari jadi sajalah...
semoga perjalanan pulang wan hari ini berjalan baik...
saat-saat begini aku memerlukan dia bagi membantu melicinkan kerja-kerja untuk majlis esok...
tak banyak asalkan dapat menjaga hero kecil ianya sudah memadai...
tak gitu?

kosongkan minda dan tempuhi kehidupan dengan baik...
malas melayan perkara-perkara enteng...
harap apa yang telah terbuku aku ini telah selesaikan...
banyak perkara kadang-kadang orang senang cakap tapi secara pratikalnya hanya empunya diri tahu...
tak perlu menyalahkan sesiapa sebab aku juga banyak salahnya...
untuk puaskan semua pihak aku belum mampu lakukan...
perlukan masa dan ruang...
perkara terbaik yang aku rasa kini terbaik adalah berdiam diri...
kena sentiasa mendahulukan diri sendiri dan keluarga...

tujuan aku bekerja adalah mencari rezeki...
asalkan sang suami dan emak tahu apa yang aku lakukan itu sudah cukup bagus...
segala nasihat yang baik akan aku manfaatkan...
mana-mana yang aku rasakan tidak perlu aku pegang dan iakan sahaja...
mengaku silap sendiri dan teruskan sisa langkah yang ada...

pengajaran yang aku dapati adalah untuk berubah menjadi lebih baik memang banyak cabaran...
luar saja nampak kuat tapi dalaman masih rapuh...
cengeng bila menyentuh hal-hal yang sensitif...
entah kenapa sejak akhir-akhir ini senang benar airmata itu mengalir...
simptom dan jiwa seorang ibu memang begitulah kan?

tiada rasa apapun di hati cuma aku mahu pergi jauh dari sini...
lupakan sengketa dan kerenah birokrasi...
biar apapun tanggapan orang terhadap aku...
namun aku tetap dengan diri aku...
sukar sebenarnya menterjemahkan apa yang tersirat...
tapi aku percaya meskipun nampak teruk di mata umum...
namun kepada-NYA jualah aku berserah...
DIA tahu apa yang sedang aku alami...

memegang nasihat ketua keluarga bahawa setiap manusia ada sisi negatif tersendiri...
mulut adalah penyumbang kelancangan yang terbesar...
sebab mulutlah badan binasa...
oh..sifat yang satu itu memang sukar diubah...
benar kata wan,semuanya harus dibuat secara perlahan-lahan...
agak sukar sebenarnya mahu menjadi yang lebih baik dari sebelumnya...
sesekali keluar jua perangai lama nan satu itu...
dan kerana itulah aku mengambil jalan untuk tidak mencampuri hal yang lain...
jujurnya aku bahagia dengan perubahan kecil ini...
bukan mudah okie untuk melakukan semua itu dengan drastik...
mujurlah sokongan dari wan melegakan hati aku sedikit...
banyak tangga yang kena aku panjat...
tak kisahlah berapa lama baru nampak perubahan itu sekurangnya langkah pertama sedang aku tempuhi...
istikamah itu perkataan yang tengah aku pratikkan...

tazkirah jumaat untuk peringatan diri sendiri...
ketenagan yang aku fokuskan kini...
lain-lain tidak penting lagi...
moga Tuhan mendengar permintaan ini...
Amin!!!

Tiada ulasan: