Jumaat, 6 Julai 2012

corat coret KRABI:02


bangun tidur saja terus mandi...
ada lagi masa 1 jam sebelum pemandu pelancong datang ambil...
sarapan kami pagi itu adalah roti bercicahkan milo sendirian berhad...
seperti yang dijanji tepat jam 8.45 pagi muncullah minivan...
kata pemandu pelancong ada lagi 4 hotel yang harus pergi untuk mengambil penumpang...
mujurlah hotel tersebut berdekatan saja...



sampai di pantai ada budak bot yang menunggu...
ahli kumpulan tetap sama seperti dalam van...
ada pasangan suami isteri dan anaknya dari jepun,2 minah salleh,2 pasangan suami isteri dan 4 ahli keluarga pakcik yang aku tak tahu nama pun...
berborak sampai lupa mahu tanya nama,kuikuikui....
tadi secara keseluruhan mereka yang satu bot ini memang sporting habis...
asyik tergelak dari awal hinggalah penghujungnya...

untuk makluman kami mengambil pakej PHI-PHI ISLAND...
ada 7 buah pulau yang akan kami jelajahi...
yang boleh snokling hanyalah 4...
3 pulau itu hanya satu persinggahan...
katanya mahu menjadi keaslian sumber air dan sarang burung...






persinggahan pertama adalah di BAMBOO ISLAND...
jaraknya adalah selama 45 minit...
oleh kerana kami memilih speedboat maka dapatlah merasa nikmat angin yang bertiup kencang itu...
tidak masalah pun pada aku...
laut adalah mainan aku...
setibanya di pulau tersebut apalagi terus berenanglah...
memang lepaskan gianlah kami suami isteri...
bergelak ketawa sambil menikmati alam ciptaan Tuhan...





destinasi kedua adalah di LOHSAMAH BAY,PILEH BAY DAN VIKING CAVE...
ketiga-tiganya hanya boleh lalu saja
viking cave adalah kawasan pemeliharaan sarang burung...
serius aku cakap amatlah cantik pemandangan airnya...
rasa tenang jiwa aku bilamana melihat kejernihan pulau ini...
















seterusnya kami dibawa menikmati kecantikan MAYA BAY...
Masya-Allah pulau ini amat-amat cantik...
warna airnya adalah hijau...
boleh nampak apa yang ada di dalam air...
berlatarkan bukit-bukit kecil menjadikan pulau ini begitu indah sekali...
betullah kata orang yang KRABI antara pulau yang paling cantik di dunia...
hilang segala penat dan kekusutan tatkala memandang ciptaan Illahi yang maha indah ini...
Subhanallah!!!

memula kami rakamkan foto-foto untuk dibuat kenangan...
syukur kerana wan memberi kerjasama yang baik...
kagum katanya melihat betapa cantiknya pulau ini...
selepas puas berfotogenik maka acara terjun dan renang pun bermula...
bergembiralah kami berdua seolah-olah dunia ini ana yang punya,hahahha!!!

















jam sudah menunjukan pukul 12.00 tengahari...
singgah sebentar di PHI-PHI DON untuk makan...
menu yang disediakan memang memenuhi citarasa aku...
sebab ianya restoran makanan halal...
2 hari di sini aku makan kaw-kaw punya...
nasi ambil sedikit tapi lauk aku bantai makan banyak...
bila berenang perut memang cepat lapar ye...
kami diberi masa 1 jam 30 minit...
selepas makan kami mencuci mata di sekeliling pulau ini...
malas mahu berenang sebab masa diberi agak terhad...
tiada cenderamata yang menarik di sini...
walking street lagi jauh murah dan banyak pilihan...
ada juga resort di pulau ini...





akhir sekali adalah di MONKEY BAY...
yang ini lama sikit kami bersnokling....
ikan pun banyak berenang-renang...
nampak dari dalam bot batu karang...
tidaklah aku terjun dulu sebab main dengan anak orang jepun...
putih melepak dan paling best pipinya yang tembam itu...
tak menangis langsung budak kecil ini...
ada sesekali bapa dia bawa dalam air langsung tak takut...
tiba-tiba terigat hero kecil aku yang gila air...
suatu hari nanti akan aku bawa dia ke sini...
Insya-Allah!!!










malamnya kami bersiar-siar lagi di pekan walking street...
duit lebih yang ada aku gunakan membeli-belah...
kata orang pancake di sini sangat sedap...
jadi aku cubalah makan...
memang sah ianya rangup...
tak cukup satu aku beli tiga untuk dibawa balik ke hotel...
malam itu barulah dapat aku makan nasi goreng kosong...
asyik makan roti saja...
mana boleh tahan beb...
sebelum balik ke hotel kami pergi mengurut...
kami pilih "thai massage" yang harganya 200bht aka RM20.00 seorang...
wan minta mahu diurut oleh pengurut wanita...
yang datang memang perempuan...
tapi perempaun yang ada halkum,kakakka....
padan muka laki aku..gatal sangat!!!
katil urut kami sebelah menyebelah...
terbaik urutannya selama 60 minit itu...
harus dicuba jika ke thailand...
percayalah!!!





balik ke hotel dalam keadaan yang riang ria...
ini gara-gara penangan berurut...
ada lagi 1 jam sebelum perlawanan akhir uero antara sepanyol dan itali...
jadi wan telah mengajak lepak di kafe hotel pekena kopi..
ramai betul pelancong yang bersidai lepak sambil berborak-borak...
dan kemenangan berpihak pada pasukan pilihan aku,sepanyol...
apa punya itali teruk kena belasah sampai 4-0...
jaringan besar okie...

jam 3.00 pagi barulah kami tidur...
harus juga tidur sebab esok jam 10.00 pagi minivan akan datang ambil...
kunci jam kuat-kuat supaya tak terlajak bangun...
huhuhuhu...

terlerai sudah rindu bersnokling...
puas di hati sebab kali ini masa yang panjang melakukan minat yang satu ini...
sukar hendak dijelaskan sebenarnya...
orang yang mengalami pasti akan faham apa yang aku maksudkan...
puas,puas dan sepuasnya....
ya,itulah yang aku rasai bila mana dapat bersnokling...
lebih terasa girang sebab hasrat cuti berdua terlaksana...
segala kepahitan dan tekanan automatik lenyap...
turun ke darat tidak henti-henti senyum terukit di bibir suami isteri...
percutian yang akan aku ingat sampai akhir nafas...
ianya bukanlah sekadar bulan madu akan tetapi boleh aku simpulkan pengerat kasih sayang antara kami...
kali pertama merasai detik bercuti bersama setelah mempunyai anak adalah sesuatu yang luar biasa...
mencuri sedikit peluang membuat aktiviti kegemaran bersama merupakan yang terindah buat kami berdua...
seperti mana babah dan mama aku berharap minat yang satu ini bercambah kepada hero kecil dan "bakal" adik-adiknya...

ke mana destinasi pelancongan seterusnya...
seperti hendak ke PHUKET hujung tahun ini...
idea telah diusulkan dan dipersetujui oleh sang suami...
tetapi sebelum itu haruslah ke singapura selepas raya sebab sudah berjanji mahu membawa iqi ke sana...
hadiah sempena 1 tahun hero kecil dan ulang tahun perkahwinan yang kedua...
teruja sangat!!!

oh tahun ini adalah tahun bercuti...
sabar itu amat indah sekali..
adios!!!








Tiada ulasan: