Isnin, 23 Julai 2012

kesibukan pun bermula!!!


syukur sudah masuk 3 Ramadhan...
Alhamdullilah semuanya berjalan dengan baik....
sungguh kesibukan aku bermula sabtu lepas...
bangun dalam 9.00 pagi...
terus ke dapur siapkan makanan untuk iqi...
kawan aku azuwa latif shami ajak pergi ke sungai wang untuk teman dia membeli-belah...
okie,iqi akan dijaga oleh babahnya...
sepanjang pemergian aku telah bekalkan nasi+ayam masak kicap+sayur kosong...
hanya untuk hero kecil saja...
jam 11.00 pagi azuwa pun sampai...
maka bersuka rialah aku di sana...
sambil itu cuci mata sikit...
hasilnya dapatlah rembat sehelai t-shirt untuk aku dan wan,4 helai baju iqi serta kasut jenama vinci,hehehehhe....
kawan aku pula banyak pula yang dia beli...
hidup membujang begitulah...
ikut sukalah mahu beli apa...
tak perlu pikir apa-apa...
setuju!!!

sampai-sampai rumah wan dan iqi lena diulit intan mimpi....
mandi dan solat terlebih dahulu sebelum berperang di dapur...
masakan yang amat ringkas sekali...
sesuailah dengan isi rumah yang ada,kakakkaka...
ayam masak kicap(makanan iqi pagi tadi)+daging sambal berlada dan telur dadar...
sayur kosong telah habis dimakan iqi...
wah...sayur memang kesukaan dia...

hairan juga aku sebab tak bangun-bangun pula 2 beranak ini sedangkan aku telah selesai masak...
akhirnya aku cuba kejutkan wan...
sebab jam sudah pukul 6.30 petang...
tengah-tengah aku sibuk hidangkan lauk berbuka iqi pun bangun...
mujurlah laki aku ringan tulang mandikan iqi...
tugas aku cuma bagi dia makan sebelum azan berkumandang...

malam punya aktiviti adalah membentangkan kertas kerja kepada wan sepanjang aktiviti bulan puasa ini...
serius ye masa aku cuma ada hujung minggu saja...
5 hari bekerja adalah sangat malas untuk aku ke mana-mana...
pulang ke rumah banyak lagi tugas yang menanti...
jadi segalanya telah dipersetuji oleh wan...
kecualilah ada perubahan...

pagi ahad kena bereskan kerja rumah...
kali ini selepas sahur aku tak tidur...
aku lebih suka buat kerja ketika iqi sedang tidur...
senang dan lancar pergerakkan aku...
seperti biasa bila dia bangun mandi,bagi makan,main kejar-kejar...
ops...wan awal sudah keluar jumpa kawan dia...
kira adillah kan?
bila wan balik aku pun tidur...
iqi jarang tidur jam 2.00 petang...
masa dia adalah jam 4.00 petang ke atas...

bangun tidur terus bersiap untuk berbuka di rumah emak...
cadangan emak agar sepanjang bulan puasa waktu bekerja tinggal saja di rumahnya...
kesian katanya melihat kami yang akan penat nanti...
terlupa pula sejak 3 bulan ini iqi telah dijaga oleh pengasuh baru di kawasan rumah kami...
bila emak buka mulut tentang hal itu akulah orang yang paling suka...
wan pula memang tak ada masalah...
ikutkan saja permintaan ibu mertuanya...
habis berbuka kami pulang ke wangsa maju untuk mengambil baju bekerja...
jadi selepas ini bermulalah kembali rutin harian di rumah emak...
tak banyak beza pun cuma bab masak memang ada giliran...
oh.....syiok bebenar...!!!


notakaki:idea tema baju raya belum mari lagi...raya di mana pun sama...apa mahu kisah sebab aku dan wan orang kl...tarak hal punya!!

Tiada ulasan: