Selasa, 26 Jun 2012

berusaha selagi nafas terhenti...


sejak bersalin sampailah kini aku masih berusaha menurunkan berat badan...
tidaklah aku berdiet secara ekstrem...
cuma caranya adalah menghindari sarapan pagi yang jenis bergoreng...
roti dicicah dengan milo pun kira okielah...
kadang-kadang aku makan telur setengah masak dalam 2 biji...
telah aku lupuskan nasi lemak juga roti canai sejak 9 bulan ini...
air batu dan sejuk berjaya juga aku tak minum...
jika tak berdiet pun minuman sebegitu harus dijauhkan...
sangat tidak baik untuk kesihatan...
kata emak banyakkan minum air kosong ataupun air suam-suam panas...
Alhamdullilah amalan itu telah aku praktiskan...
makin kelamaan ianya sudah sebati...
syukur!!!

waktu tengahari memang aku tidak akan makan...
jika lapar aku alaskan dengan roti ataupun biskut...
kerana pulang saja ke rumah aku akan masak...
lauknya hanya sederhana saja...
janji kenyang perut 2 hero sudah cukup baik bagi aku...
nah...ketika inilah makanan berat yang aku santap...
selalunya aku hanya akan meratah lauk dan sayur...
nasi aku hanya pandang sebelah mata saja...
bilamana ada keraian ataupun makan-makan di luar baru aku makan nasi...
separuh suku aku jamah dan lebihan ada tukang menghabiskannya...

pandangan wan tentang corak makanan aku ini biasa-biasa saja...
tidak pula dia menghalang atau menggalakkan...
cuma sekadar nasihat agar menjaga kesihatan...
jangan terlalu tertekan dengan hal berat badan...
lakukan mengikut kemampuan sendiri...
sangat sempoi lelaki yang bergelar suamiku itu...
pada aku berdiet-diet juga...
tapi kewajipan memasak dan menyediakan makanan harus dilakukan...
aku kira bernasib baik sebab dapat lelaki yang memahami...
tidaklah aku terasa berseorangn dalam usaha murni ini,heheheee...

buat masa ini aku tidak menelan apa-apa multivitamin tambahan untuk tenaga...
cuma aku ikut nasihat emak yang tidak suka anak perempuannya nampak lemah...
menjadi ibu kena kuat...
kuat dari segi fizikal,mental dan emosi..
harus kuat demi anak dan suami...
pahala yang senang diperolehi...
selalu berfikiran positif dan nyahkan ion-ion negatif dalam badan...
jika ada kelapangan aku pergilah berjoging...
dalam sebulan adalah dalam 3 kali aktiviti itu aku lakukan...
naik turun tangga di pejabat masih diamalkan...
aku percaya di mana usaha di situ ada jalan...
mengomel pun tak guna jika tiada usaha dilakukan...
jauh sekali mengharapkan berat badan akan jadi seperti dahulu...
apa yang aku lakukan adalah untuk kesihatan diri...
memang sakit datang dari Allah...
akan tetapi tidaklah Tuhan menyuruh kita mengabaikan kesihatan dengan tidak mengawal nafsu makan...
sunnah makanan yang terbaik adalah Rasullulah sendiri...
berhenti makan sebelum kenyang...
betul tak?

aku gembira dengan apa yang aku buat sekarang...
tiada istilah hati sapa yang harus dijaga...
mendapat sokongan dari yang tersayang sudah cukup membahagiakan...
kurus bukan untuk cantik ataupun menambat hati suami...
biarlah cantik di dalam dan di luar...
selagi nafas belum berhenti di situlah usaha tetap diteruskan...
berusahalah zura selagi yang termampu...
syukur atas usaha ini ada juga penurunan...
dari 65kg dikit-dikit turun lagi 5kg...
dengan berat terbaru pagi tadi sekurang-kurangnya aku mampu tersenyum...
58kg masih tahap yang sederhana...
ada lagi saki baki lemak yang harus dihapuskan,kuikuikuikui..
hingga kini aku masih belum menyarungkan baju kurung lama...
tunggulah bila ianya mencapai sasaran sebenar...:)


ini berdasarkan pengalaman aku sendiri...
lain orang lain kaedahnya...
pendapat manusia memang takkan pernah serupa...
jadi sila hormat hak dan cara orang lain...

sekian...

2 ulasan:

sharEna berkata...

58kg? jelesnya....kite susah nk jaga mkn sbb suka makan. klu org tanya ape hobi awak? makan! T_T

mama leen berkata...

dear nak tau tips tak??
nanti akak buat 1 entry kat blog ok..
tunggu.. :)
apapun sabar.. Allah lebih tahu