Rabu, 18 April 2012

oh..masa cepatlah berputar!!


ketika ini perasaan aku sangat gundah gelana...
apa yang ditunggu-tunggu adalah permohonan bertukar ke kl segera diluluskan...
hendak pergi kerja pun rasa semacam malas...
tiada langsung keikhlasan...
hal-hal pejabat langsung tidak aku hiraukan...
boleh aku andaikan aku kini membawa haluan sendiri...
lebih banyak menyendiri...

kerenah birokrasi yang entah bila akan berakhir...
lantas telah membuatkan mood bekerja merudum sama sekali...
rutin harian yang dilalui sangat membosankan...
setiap hari aku mengharapkan agar masa cepat berputar...
pulang ke rumah dan terus bergomol dengan anak...
terapi  indah yang tiada tolok bandingannya...

memendam perasaan terlalu lama adalah tidak baik...
ianya seperti pisau yang menikam-nikam kalbu...
apa yang jelas manusia yang bertopengkan kepura-puraan memang ada...
jangan disangka air yang tenang tiada buaya...
depan nampak manis  tetapi sebaliknya ada agenda yang tersembunyi...
soal cantas mencantas perkara biasa bagi orang seperti ini...
dikurniakan mata dan hati cukup sudah menjadi bukti...
tidak perlu alasan orang ketiga...
sungguh besar kebesaran Illahi kerana mengurniakan akal kepada manusia membuat pertimbangan yang sewajarnya...
tak kisahlah meskipun lambat kesedaran itu timbul...
yang penting pengajaran yang dapat dikutip...

titipkan dalam hati agar tidak terlalu percaya pada orang luar...
lebih berhati-hati apabila berkawan dengan yang bukan sekufu...
aku tetap seperti yang dahulu...
tiada apa yang berubah meskipun sudah punyai anak...
cuma kini baru aku sedar orang yang disangkakan baik itu sebenarnya bukanlah seperti yang disangka...
"gunting dalam lipatan" adalah perkataan paling sesuai ditujukan kepada orang yang begini...
mujurlah aku cepat sedar...
malas rasanya mahu bersekongkol dengan orang begini...
tak kisahlah apa pandangan orang terhadap aku...
yang penting aku tahu apa yang aku lakukan ini memang yang terbaik buat diri sendiri...

sukar untuk dijelaskan namun biarlah ianya menjadi rahsia...
aku rasa inilah masa yang tepat untuk aku berhijrah...
terlalu mengalah akhirnya memakan diri sendiri...
makin lama hidup di muka bumi makin aku faham tentang rencah hidup...
walau sesiapa pun kita matlamat adalah serupa...
yakni meneruskan zat kehidupan sebelum dijemput pulang...

sesuatu yang paling bernilai kini adalah KELUARGA...
walau diceruk mana sekalipun keluarga tetap ranking pertama di hati...
rasanya kini kawan yang terbaik untuk aku adalah emak,adik-adik,suami dan anak...
yang lain-lain adalah persinggahan sementara sahaja...
percayalah apa yang berlaku telah membuatkan aku jadi tabah dan kuat...

akhir kata,kata-kata ini mewakili apa yang sedang tersirat di lubuk hati aku...

Kata mudah, murah dan percuma
Kelat lidah itu yang dirasa
Bukan mempersoal bukan jua melangut
Aku manusia biasa terkadang lupa

Jangan buta pada yang ada
Rangkul sahaja bila perlu
Minta apa yang baik sahaja
Aku manusia biasa terkadang alpa

Mencari syukur dalam tiap-tiap dugaan Tuhan
Sukarnya, namun aku belajar!!

Tiada ulasan: