Isnin, 16 April 2012

kebiasaan yang tidak kebal!!


membawa anak kecil berjalan waktu malam tiada salahnya...
cuma perlu ada waktu,cara dan aturan yang sesuai...
seelok-eloknya bawalah selepas maghrib...
dan pulang sebelum jam 12.00 tengah malam...
tempat yang hendak ditujui biarlah penuh dengan orang ramai...
elakkan kawasan-kawasan yang sunyi seperti di dalam hutan...
mentaliti orang melayu yang sering mengatakan anak kecil tidak sesuai dibawa keluar malam adalah sama sekali tidak benar...
aku rasa ramai ibu-ibu muda di luar sana seperti aku yang telah melanggar kepantangan ini..
aku tidak tahu terikat dengan stigma pemikiran kuno yang sebegini...
dan hingga kini aku masih tahu keterbatasan mengenai hal ini...

3 bulan usia iqi telah dibawanya berjalan-jalan di taman tasik titiwangsa waktu malam...
menemani aku dan wan makan di luar...
bersosial dengan kawan-kawan baru di majlis keraian...
tidak terfikir langsung dalam kepala otak aku meninggalkan dia...
cuma terkadang ada juga masa-masa yang kami terpaksa berbuat demikian...
Alhamdullilah setakat ini tidak perlu hero kecil itu mengigau pula...
bukan cakap besar tetapi itulah realitinya..
kadang-kadang kita harus lari dari sogokan kata-kata orang tua yang berpegang kepada adat lama...
aku cuma mengikut kata hati sendiri...
gunakan kelojikan akal dalam mempertimbangkan hal yang berlaku di sekeliling kita...

Insya-Allah begitulah pendekatan yang akan kami lakukan untuk iqi...
mengapa harus takut pada gelap sedangkan ianya satu proses alam yang sangat menakjubkan...

setuju!!!



Tiada ulasan: