Selasa, 21 Februari 2012

bilamana dikatakan sombong????


pepatah ada mengatakan tak kenal maka tak cinta...
jadi bilamana orang mengecop aku seorang yang sombong maka tidak aku ambil endah langsung...
jauh sekali bermuram durja apatah lagi tersentap...
mahu rasanya tergelak sampai terguling-guling...

setakat ini aku tidak mempunyai apa2 masalah apabila berkomunikasi...
rata-rata kawan-kawan aku semuanya satu kepala....
muka sahaja nampak sombong tetapi perangai gila-gila....
terkadang pandai juga buat lawak secara spontan...
walaupun berumur 27 tahun namun perangai tidak ubah seperti budak belasan tahun...
itu juga yang diakui oleh abang-abang ipar serta ipar duai...
pandangan mereka berbeza ketika pertama kali bersua dan apabila kerap bertemu...
kesemuanya bersependapat mengatakan aku jenis manusia yang sangat sederhana...

istilah sombong itu harus diperbetulkan jika kita tidak mengenali seseorang itu dengan secara dekat...
pendekatan yang mudah adalah dengan melemparkan senyuman...
nescaya senyuman itu akan dibalas dengan secepat kilat...

aku sendiri pun tidak pernah membuat apa2 spekulasi tentang sesorang yang tidak pernah aku kenal....
jika bertembung dengan pekerja lain di sini misalnya hanya senyuman yang mampu aku berikan...
kalau bertegur pun sekadar berbual kosong...
sejak dari dahulu lagi aku jenis yang tidak suka campurtangan hal orang lain...
masing-masing mempunyai cara dan personaliti tersendiri...
jadi aku hormati setiap pendirian mereka itu....

senang cerita selagi orang itu tidak mendatangkan kemudaratan aku tidak kisah...
yang penting sifat hormat menghormati....
usah menilai seseorang itu dari segi luaran sahaja...
hapuskan prasangka yang sedemikian...
sentiasa berfikiran positif sesama manusia...
betul tak?????



notakaki:menjadi diri sendiri adalah prinsip hidup aku!!!!!

Tiada ulasan: