Khamis, 25 Ogos 2011

pembantu rumah vs emak sendiri


lagi 2 bulan aku akan masuk kerja...kira2 bulan 10 baru lapor diri...
jadi soal penjagaan anak adalah topik yg sedang kami bincangkan...
aku dalam dilema kerana mak aku beria2 mahu menjaga rifqi semasa kami bekrja...manakala wan pula mahu mengupah orang gaji sahaja...
maksdnya orang gaji yg diupah akan bekerja dari jam 7 pagi hinggalah 6 petang...
orang gaji tersebut pernah bekerja dengan kelurga beliau...
jadi tiada masalah lah...sebab sudah mengenali wanita tersbut...

orang kata lebih baik ibu kita sendiri yg menjaganya...bayak kelebihannya terutama dari segi upah la...
olh kerana rifqi adalah cucu sulung maka emak dengan rela hati mahu menjaganya...
itu satu cadangan yang baik......sekurang2nya apabila emak jaga taklah aku risau sangt....cucu sendiri kan?
tetapi bagi pihak aku pula rasa kesian la...mana hendak buat kerja rumah lagi...hendak jaga cucu lagi..melayan setiap kerenah lagi....uh...nampak macam senang...sian menyusahkan emak saja...orang tua perlukan rehat,nak beribadat,keluar bersosial bersam2 kawan...ini bila ada cucu maka terperaplah emak di rumah saja....tak ke kesian tue????????

tentang pembntu rumah yg wan cadangkan itu pun aku setuju juga..takut pun ada,hehehe...yelah,anak orang tak sama macam anak sendiri...yang paling aku suka bila ada pembantu rumh semua kerja beres...balik kerja cuma perlu masak saja....sapa yang tak suka kan?sebab kebyakkan kawan2 aku selalu mengadu apabila balik rumah saja terus ke dapur...malamnya pula membuat kerja2 rumah yang tertangguh....mahu tak letih dibuatnya....huhuhu.....benda2 macam ini kerna dipikirkan semasak2nya...banyak kes yg melibatkan bayi kecil sekarang ini membuatkan aku seriau sikitlah....bukan tak percaya pada orang lain cuma mengambil sikap berhati2....mencegah itu adalah lbh baik kan?

kedua2 cadangan ini aku setuju...paling aku setuju adalah menggaji pembantu rumah..waktu kerja anjal yg diberikan wan sangt pratik...cuma apabila memikirkan soal anak aku kena berfikir sedalm2nya...tidak mahu kelak akan menimbulkan masalah....oh ada lagi masa 2 bulan untuk membuat keputusan...semoga Allah memberi jalan untuk aku ...insya-ALLAH

notakaki:cadngn wan yg terakhir adaalah berhenti kerja dan tumpukan perhatian pada rumah tangga...yang itu,susah sikitlah...sebab bila kerja baru ada duit sendiri,heheheh


2 ulasan:

Mayudi + Asniza = Alya + Alesya berkata...

zura,, apa kata kor ambil dua dua sekali,,
kor mulakan dulu dgn mak,, sebab baby mmg perlukan perhatian yg lebih... nanti bila dah bijak sikit,, br lah kor gajikan org tuh,, bukan x percaya,, sekurang-kurangnyer kor tak berat hati nak tinggalkan rifqi dgn org tu,, lagi satu,, kene jaga jugak hati mak kor tuh,, kang sentap plak dia,, dah beriya dia nak jaga sgt,, maklumlah,, cucu pertama kan? excited mesti lebih,, lgpun dah lama x bau baby kat rumah kor tuh,, he,,he,, sekadar pendapat,,, peasttt

Fuuhhhh la la ..... berkata...

kalo xnak amik orang gaji... anto le anak kat umah pengasuh sementara time bekerja nanti.... memang le akan bersilat pulut kat umah lepas bekerja tu tapi its help a lot untuk kita mencabar minda sebagai ibu dan wanita bekerjaya....ehehehheheh

nak amik pembantu rumah pun boleh tapi kena byk sabo dan agak risiko le kan... mcm2 hal dorang nih nanti...tp kalo kena yg baik ok je...