Rabu, 19 Oktober 2011

saya budak baru belajar!!

aku memang seorg yg tidak tahu memasak
aku memang seorg yg jarang ke dapur
aku memang seorg yg tidak pernah menonton rancangan masakan...


senang cerita yg aku ini kalau bab2 memasak memang mengaku kalahlah...
dari bujang sampailah sudah kahwin perkara masak memasak ini aku pandang enteng sahaja...
langsung tidak menarik hati aku untuk belajar,hahaha
terukkan?

3 bulan pertama kahwin memang ashik makan kedai sahaja...
membungkus makanan sudah menjadi rutin harian
kdg2 terdetik di hati aku sampai bila harus begini?
aku bernasib baik sebab wan langsung tidak pernah bersuara...
sebab dia sedia maklum yg aku memang tidak reti memasak....

langkah pertama yg aku lakukan adalah mencari resepi dari en.google
aku dahulukan resepi yg mudah2 dahulu macam nasi goreng,mee goreng,bihun goreng dan seangkatan dengannya
sudah agak pandai barulah aku mencuba masakan berlauk...
paling mudah adalah ayam...
dari en.google aku mencuba resepi seperti ayam masak merah,kari ayam,masak rendang,ayam masak kunyit dan apa2 jenis masakan berlaukkan ayam lah...
selepas itu barulah beralih ke resepi ikan...
setakat ini itu sahaja yg baru aku pelajari....
masih bertatih2 lagi dalam dunia masakan....
soal sedap atau tidak itu perkara nombor utama...
pokoknya aku sudah melakukan sedaya yg termampu...
aku ikhlas belajar memasak walaupun itu bukan minat aku....
banyak yg harus aku pelajari dari semasa ke semasa....

benar kata org,apabila kita sudah punyai suami secara automatik kita sudah tahu masak
tak kisahlah seringkas mana masakan kita itu asalkan dari air tangan kita sendiri ianya begitu nilai sekali
juga mendapat pahala lagi
air tangan seorg isteri memang sukarditandingi di mana2,hahahha....

aku masih terus belajar dan belajar memantapkan skill masakan aku...
kadang2 ada juga aku bertanya pada kawan2 di pejabat...
wah,diorg lagi teror masak....maklumlah otai kan?

apa yg mampu aku simpulkan,setinggi mana kita seorg wanita ke dapur jua lah...
memang sejak azali itulah peranan kita sambil dibantu oleh suami sekali sekala...!!!!

notakaki:teringin sekali aku hendak buat nasi beriani..mungkin suatu hari impian itu akan tercapai...bila masanya aku pun tak tahu...
tak salah ada impian kan??

salam pagi rabu yg indah!!

Tiada ulasan: