Khamis, 6 Disember 2012

berjimat dengan penuh bergaya!!!


1. BELILAH WAKTU "SALE"

* dapat jimat sekurang-kurangnya 20% dari harga sebenar barang tersebut...
* sekarang keutamaan aku pada baju bajan iqi...
* sebulan sekali aku akan peruntukkan sekurang-kurangnya 2 helai baju untuk diri
   sendiri..
* bolehlah beli susu dan pampers banyak-banyak...betul tak? 

2. MEMBELI BELAH DALAM KEADAAN PERUT KENYANG

* aku suka pergi membeli belah selepas waktu makan tengahari...
* anak aku bukan jenis reti duduk diam waima di kedai makan...
* susah nak tumpu pada makanan bilamana dia tak mahu duduk atas "chair baby"...

3. BERCUTILAH KETIKA "WEEKDAYS"

* rasanya rata-rata setuju dengan cara aku ini..
* kalau pergi waktu begini tidak perlu bersesak dan berkerumun dengan orang lain...
* jiwa dan fikiran pun tenang...
* harga penginapan pun jauh lebih murah dibandingkan hujung minggu dan waktu cuti
   sekolah...

4. BERKELAH DI SUNGAI LEBIH BAIK DARI KE "WATER PARK"

* tipulah kalau aku kata tak berminat hendak ke "water park"...
* tunggu iqi sudah agak besar sedikit baru aku dedahkan dia dengan "water park"...
* tapi jujurlah aku lebih suka menikmati keindahan alam semulajadi seperti air
   terjun...
* sambil tue boleh berkelah dan ber-BBQ bersama yang tersayang...

5. JANGAN MENANGGUH APA JENIS BAYARAN

* apa jenis bayaran seperti bil air,eletrik,astro,kereta dan rumah diuruskan oleh
   encik ridzuan..
* aku cuma tolong topup sedikit untuk rumah...
* barangan dapur selalunya diuruskan oleh akulah...
* tak banyak mana pun berbelanja di sana...

berjimat memang perlu tapi janganlah terlalu berkira sangat...
itu dinamakan KEDEKUT okie!!!


Tiada ulasan: