Jumaat, 30 Mac 2012

bikin apa dan di mana hujung minggu ini!!


masih kebuntuan mencari idea untuk ke mana setiap kali datangnya hujung minggu...
sejak akhir-akhir ini aku lebih suka lepak di rumah jika tiada jemputan bersosial dari rakan-rakan aku mahupun wan...
banyak benda sebenarnya yang aku boleh buat bila duduk di rumah...
celik sahaja mata perkara pertama aku harus buat adalah masak bubur untuk iqi...
sambil-sambil itu,aku sapu dan mop lantai serta lap tingkap...
sarapan pagi kami selalunya amatlah ringkas...
wan suka telur setengah masak dan roti bakar...
manakala aku pula roti bercicahkan milo...
bila hero kecil bangun terus aku mandikan dia...
selepas itu,berikan dia makan bubur sekenyang-kenyangnya...
sementara menunggu tengahari,mana baju-baju yang aku longgokkan selama seminggu siap untuk dibasuh...
jagaan anak bertukar tangan kepada wan...
dan gigihlah aku memasak makanan tengahari kami...

selesai masak barulah aku mandi...
tepat jam 1.30 tengahari maka makanlah kami berdua sambil melihat telatah iqi...
dan inilah masalah untuk bergolek dan bermain bersama si kecil...
melayan kerenahnya sampai dia kepenatan...
apabila penat bermain pasti matanya akan mengantuk...
jadi kesempatan ini kami ambil untuk tidur ber-trio...
waktu petang biasanya kami akan membawa iqi berjalan di sekitar tasik di keramat...
banyak juga umat manusia yang beriadah di sini...
tempat berkelah juga disediakan...
berjoging sudahlah tentu...
terkadang kami bergilir-gilir menjaga iqi apabila berjoging...
inilah dinamakan KERJASAMA!!!

maghrib terus pulang ke rumah dan membersihkan diri...
hanya wan sahaja yang akan santap untuk makan malam...
sambil layan televisyen dan iqi aku lipatlah baju...
aku jenis orang yang tidak suka melihat baju berlonggok berbakul-bakul...
seboleh-bolehnya akan aku habiskan kerja yang satu itu sebelum masuk tidur...

rutin harian yang sama akan berlaku keesokan harinya melainkan jika kami keluar...
selalunya akan aku peruntukkan satu hari keluar dan satu hari lagi harus duduk rumah...
sebab itu aku jarang jalan jauh jika cuti hanya 2 hari sahaja...
masa yang ada akan kami gunakan untuk bermanja dengan iqi...
topup kasih sayang mama dan babah yang 5 hari bekerja itu...

biasanya jadual perlawanan wan pada hari sabtu...
kalau terasa bosan,aku akan bawa iqi ke jaya jusco ataupun carrefour wangsa maju...
mula-mula dulu agak takut juga...
namun lama-lama ianya menjadi alah bisa tegal biasa!!


notakaki:hujung minggu membawa maksud harus berehat di rumah tanpa melakukan apa-apa tugas..namun bagi aku ianya sama seperti 5 hari bekerja..tidak boleh memanjakan diri sangat...setuju!!

Tiada ulasan: