Rabu, 28 Mac 2012

lelaki pilihan!!!



kawan aku ada tanya ciri-ciri lelaki yang aku suka...
aduhai soalan apakah ini?
sudah bergelar isteri dan mama baru terpacul soalan cepumas ini...
tapi tidak mengapa akan aku jawab untuk kawanku yang masih tercari-cari pasangan idealnya itu...

semua mengiginkan pasangan yang sempurna dalam segala hal...
setuju tak?
aku sedar yang diri aku ini tidaklah secantik mana tetapi manisnya adalah juga,hahaha...
kriteria utama lelaki idaman aku adalah yang mempunyai masa depan...
masa depan yang aku maksudkan adalah di dunia dan paling penting di akhirat yang kekal abadi... =)


RUPA

biarlah sedap mata memandang dan sewaktu dengannya...
bentuk fizikal sederhana sahaja...
aku suka lelaki yang tinggi kerana akan nampak ke-macho-an di situ...
tidak mahu jarak umur melebihi 3 tahun supaya langkah nampak seiring,seia dan sekata...

AGAMA

wajiblah orang yang beragama islam...
tidak perlu terlalu warak asalkan tahu tanggungjawab sebagai seorang islam dan suami...
boleh mengimbangi kehidupan dunia dan akhirat itupun sudah cukup memadai bagiku..


RAJIN

rajin solat,rajin mengemas rumah dan seangkatan dengannya...
aku suka lelaki yang ringan tulang tanpa disuruh...
sekurang-kurangnya pandai sidai baju dan basuh pinggan sudah cukup bermakna bagi aku...

TERIMA SEADANYA

menerima kelebihan dan kekurangan aku dengan redhanya...
jika aku salah tegur secara berhemah...
aku suka lelaki yang tenang dan cool terutama apabila aku tengah panas hati...
yang utama menyintai dan menyayangi aku walau apapun yang terjadi...
kata orang,kahwinlah dengan orang yang lebih menyintai kita dari kita menyintainya...
ya...itulah lelaki pilihan aku!!!

MEMPUNYAI PENDAPATAN TETAP

haruslah sebab bagaimana mahu menangggung keluarga nanti...
dalam islam wajib suami memberi nafkah zahir tetapi hal ini aku tidak ambil pusing sangat kerana aku bekerja...
tetapi aku bersyukur kerana wan setiap bulan tidak pernah lupa memberi nafkah zahir itu...
jadi duit tersebut aku gunakan untuk membeli susu,pampers dan keperluan anak...
hal-hal berkaitan rumah seperti bil air,elektrik dan astro semuanya wan yang bayar...
begitu juga dengan duit kereta dan motorsikal..
aku cuma keluarkan duit untuk bayar broadband dan belanja dapur sahaja...
sebelum kahwin lagi perbincangan mengenai pengagihan duit telah dibuat...
dan Alhamdullilah segalanya berjalan dengan lancar sehingga kini...
syukur!!!!


secara jujurnya aku mengamalkan sikap bersederhana dalam apa jua keadaan sekalipun...
begitu juga dengan lelaki yang akan menjadi teman seumur hidup aku...
:)


notakaki:ramai teman-teman mengatakan yang kami masih seperti pasangan bercinta...rahsianya, kebahagiaan akan terserlah meskipun tanpa dihebahkan..orang lain yang akan menilainya sendiri...setuju!!!

1 ulasan:

mamaelly berkata...

boleh tak nak buat entry mcm ni..:P