Jumaat, 16 Mac 2012

misi yang hampir berjaya!!


akhirnya usaha aku berdiet hampir menampakkan hasil...
seluar jeans levis sudah muat dipakai...
begitu juga dengan baju-baju lama...
cuma yang harus aku kecilkan adalah bahagian pinggul...

langkah naik turun tangga di pejabat memang berbaloi dilakukan...
aku ikut segala kata nasihat wan supaya lebih banyakkan bergerak...
usah terlalu lama duduk menghadap komputer...
setiap 1 jam harus bangun berjalan-jalan sedikit...


waktu bekerja aku langsung tidak mengambil nasi...
aku cuma makan apabila ada keraian atau hujung minggu sahaja...
itupun hanya sekali sahaja pengambilan nasi...
jika hari bekerja sarapan memang tidak pernah aku tinggalkan...
aku telah senarai hitamkan nasi lemak dan roti canai...
makan tengahari bergantung pada situasi...
tapi selalunya aku akan makan lauk atau apa-apa jenis makanan bersup...
malamnya pula selepas jam 8.00 langsung tidak aku mengambil apa-apa makanan...
kalau lapar aku alaskan perut dengan sekeping roti dan air milo sahaja...

aku masih minum minuman kegemaranku iaitu teh tarik...
namun itu hanya ketika waktu pagi sahaja...
selebihnya aku minum air masak...
setakat ini ais langsung aku tidak sentuh...

aku masih menikmati makanan seperti orang lain...
yang berbeza adalah kuantitinya...
Nabi pun berpesan agar berhenti makan sebelum kenyang...
maka aku gunakan ia sebagai pedoman...

ucapan terima kasih aku dedikasikan buat encik ridzuan atas segala nasihat dan dorongan untuk aku merealisasikan misi ini...
walaupun berdiet aku tetap memasak untuknya...
menemani dia makan meskipun hanya menjamah lauk...
sangat menghormati keputusan aku asalkan tidak memudaratkan kesihatan...


usaha ini akan tetap aku teruskan secara berdikit-dikit...
yang penting semangat harus kuat...
ketepikan segala hal sindiran kerana kita tahu apa yang terbaik untuk diri sendiri...

salam jumaat :)


notakaki:gambar pertama adalah kejadian selepas pulang berjoging..rehat sebentar meneguk air menghilangkan dahaga!!gambar kedua adalah gambar pagi tadi di tandas!!

1 ulasan:

wanie berkata...

serius sudah kurus beb..keep up yer bai!kirim salam wan..bila mau datang umah aku...