Rabu, 2 Oktober 2013

Tempat Baru Memang Syok...!!!





Gambar tiada kena mengena dengan tajuk..
Saje letak sebagai pembuka bicara..
Tetiba rindu pula dengan 2 budak kecil nie..
Makin besar makin banyak perangai yang mengeletekkan hati..
Anak oh anak..

Sudah 3 minggu aku di tempat baru..
Syukur aku cepat menyesuaikan diri..
Suasana kerja agak berbeda di AG..
Siapa sangka dalam Istana Negara ada pejabat kecil..
Bayangkanlah sebuah rumah banglo mampu memuatkan lebih kurang 50 staf..
Terdapat bilik air ,bilik mesyuarat dan pantry..
Kagum seketika..

Kerja aku agak mudah di sini..
Hanya menguruskan urusan makanan bila ada mesyuarat..
Lagi satu kerja adalah menyelia dan mengemaskinikan fail-fail..
Selebihnya hanya kerja-kerja sampingan yang sesekali saja datang..
Oleh kerana ianya jabatan kecil jadi tiada kafeteria..
Rata-rata mereka akan punch-card then barulah pergi sarapan..
Tengahari agak meriah sebab Jalan Istana terkenal dengan ikan bakar yang lazat,mengiurkan dan yang penting ianya murah..

Dari segi pergaulan memang tak ada masalah..
Bekerja dalam kelompok yang kecil membuatkan kami cepat mesra..
Kalau boring-boring aku lepak kat perpustakaan..
Baca suratkhabar sambil bersembang..
Harap-harap aku serasilah bekerja di sini..

Semalam 1 hari aku di Arkib Negara..
Ada kursus HRMIS untuk pegawai-pegawai baru..
Pergi sana pun macam makan angin..
Sebab semuanya telah aku isikan..
Mereka di sini baru lagi berjinak-jinak dengan HRMIS..
Mana kawan-kawan yang minta bantuan aku dengan hati terbuka tolong ajarkan..
Kongsi ilmu yang aku tahu..

Tak sia-sia aku berpindah di sini..
Jika dulu kelam kabut bilamana hendak ke pejabat..
Sampaikan langsung tak sempat make-up..
Kini aku bersyukur segalanya dipermudahkan..
Ada hikmahnya di sebalik dugaan yang telah dilalui lampau..
Allah tahu apa yang terbaik untuk umat-NYA..
Harus yakin dan jangan cepat mengeluh..

Setiap jalan pasti ada penyelesainnya melainkan MATI..

Setuju..!!!


Tiada ulasan: