Khamis, 2 Ogos 2012

tak ada tajuk!!!


hujan oh hujan...
bagus juga hujan turunkan?
sejuk sikitlah bumi ini...
tapi bila dingin mata rasa sayup-sayup saja...
padahal tidur awal...
mainan perasaan itu...
usah dilayan sangat...
fokus pada kerja dan cuma sibukkan diri...
itu lagi bagus...

borak dengan kawan kat YM...
dia tanya bilamasa aku memasak untuk iqi...
em...balik saja dari kerja terus aku ke dapur...
walaupun emak menjaga dia sepanjang bulan puasa...
aku takmahu susahkan emak...
tugas emak adalah memantau segala pergerakan iqi...
hal-hal memasak biarlah aku yang buat...
cara aku adalah jam 5 pagi aku sudah bangun untuk sahur...
bekalan iqi adalah nasi dan lauk goreng-goreng...
terkadang aku buatkan nasi lembik yang dicampur dengan sayur,ayam,daging,kentang dan seangkatannya...
ada jugalah aku belikan dia biskut 'tiger' sebagai kudapan buat dia di siang hari...
oleh kerana gigi dia baru ada 6 batang jadi aku kena selektifkan menu begitu...
malam hari selalunya aku akan sediakan menu yang berat sedikit...
bagi dia kenyang sampai esok paginya...
semua itu bergantung pada tahap kerajinan dan mood aku:)...
syukur sebab setakat ini iqi tiada masalah tentang bab makan...
cuma kini aku sedang berusaha menarik minat dia ke buah-buahan pula...
sama saja rutin itu ketika dia dijaga oleh pengasuh...
bekalan harus ada supaya dia tidak berasa lapar...
serius...mula-mula aku rasa agak keberatan...
dalam erti kata yang lain MALAS...
maklumlah kena bangun awal...
tetapi percayalah tatkala bekalan itu habis dimakan timbul perasaan tak sabar mahu masak lagi...
benda yang dirasakan susah itu tiba-tiba menjadi mudah pula...
seolah-olah semuanya berada di hujung jari...
lebih gembira lagi bila melihat dia makan hasil tangan kita sendiri...

aku masih belajar dan terus akan belajar...
pengalaman yang satu ini memang tidak akan aku perolehi di mana-mana...
selagi mampu aku akan lakukan yang terbaik...
Insya-Allah!!!

Tiada ulasan: