Khamis, 9 Ogos 2012

checklist keperluan raya!!


minggu ini adalah minggu terakhir sebelum raya...
jadi ada beberapa barang yang belum lengkap...
untuk ra'if rifqi semuanya telah selesai...
baju melayu dia awal-awal sudah aku beli...
bagi aku dan wan hanya akan beli di jalan tar rabu ini...
cadangnya selepas isyak terus bergegas ke sana...
ikut hati aku mahu saja pakai jubah pada raya kali ini...
tapi dibantah mentah-mentah oleh wan...
katanya biarlah hari raya pertama bajunya cantik dan berwarna-warni...
supaya menimbulkan keceriaan di pagi raya...
nampak tak siapa yang terlebih teruja menyambut raya...?
aku perhatikan sejak wan tahu aku mengandung dia nampak sangat gembira...
okielah tue kan!!!

kuih raya aku peruntukkan 5 jenis saja...
2 kuih coklat dan selebihnya kerepek...
malas mahu beli banyak-banyak sebab tak ada sapa yang akan makan...
kecuali aku,wan dan hero kecil...
jika ada tetamu mahu datang haruslah disajikan dengan makanan berat yang lain...
bab itu kemudian aku akan fikirkan...
sama ada ada rumah terbuka atau tidak tahun ini bergantung pada situasi...
tapi selalunya mesti kena buatlah...
sebab rombongan adik-beradik wan akan berkumpul beraya beramai-ramai...
senang cerita setiap minggu ada saja rumah kaum keluarga terdekat yang kami akan kunjungi...

langsir rumah aku masih kekalkan yang lama...
sayanglah mahu menukar yang baru...
sebab masih elok dipakai lagi...
lagipun takkanlah ada orang akan tegur pasal langsir kan?
raya adalah mengeratkan silaturahhim...
bukan untuk menunjuk-nunjuk...
setuju!!!

duit raya aku serahkan bulat-bulat kepada wan...
peruntukkan kami hanya RM200...
bagi anak buah aku yang seramai 20 orang itu lebih sedikitlah...
yang lain-lain itu faham-faham sendiri...
harus membajet sebab gaji bulan seterusnya lambat masuk...

duit tol dan minyak juga ditanggung beres oleh wan...
ala lagipun raya kali ini tak kemana-mana pun...
sekadar meraikan hari kemenangan setelah sebulan berpuasa...

rasanya itu saja cheklist yang aku anggap penting...
cuti yang ada akan dimanfaatkan untuk bersama keluarga...
yang jauh kita rapat-rapatkan...
manakala yang sudah rapat kita eratkan lagi...
betul tak...:)


notakaki:minggu ini adalah minggu mengemas rumah...tengoklah apa yang patut dikemas kita kemaslah kan!!!

2 ulasan:

sharEna berkata...

eyhhh awak dh preggy yer?nape baru tau nie?huhuhu..ker sy dh tau tp x ingat?huhuh...congrats yer =)

ZUERA berkata...

em...dah sebulan lebih...minggu ini minggu ke-7 lah...syukur rezekina